Dorada z grilla

Nim opowiem więcej o naszej drugiej wyprawie do Chorwacji, wcześniej przepis. Prosty, łatwiutki, cudowny. Ryba, świeża, prosto z Adriatyku, kupiona na rewelacyjnym targu rybnym w miejscowości Pula na półwyspie Istria. Dorada, którą robiliśmy na kempingu okazała się lepsza niż podana w dwóch restauracjach. W Polsce już coraz łatwiej kupić dobrą, świeżą rybę, koniecznie zróbcie na koniec lata rewelacyjną doradę z grilla, jest super prosta i pyszna!

Chorwacka muzyka nie zachwyciła mnie, a przynajmniej to, co przez chwilę zabrzęczało w tej, czy innej stacji radiowej. Ale być może i tu jest wiele do odkrycia. Podróże autem w czasie chorwackich wakacji upływały nam przy playlistach ze Spotify. A gdy siadaliśmy wieczorem do kolacji, z głośnika płynęły lekkie, przestrzenne dźwięki. Takie jak "Adriatic" Lanterna, posłuchajcie...

Podczas naszej pierwszej podróży do Chorwacji, gdy zachwycaliśmy się Dalmacją,  zakochałam się w świeżych grillowanych doradach. Niemal każdego ranka ktoś z nas wychodził do sklepu po pieczywo i zapolować na samochód rybaka rozwożącego ryby z porannego połowu po okolicach Grebašticy, gdzie wówczas mieszkaliśmy (tu więcej przeczytacie o naszym pierwszym pobycie w Chorwacji).  Tegoroczne wakacje spędziliśmy w innym rejonie tego pięknego kraju - na półwyspie Istria. W Fažana nie udało mi się odkryć opcji kupowania świeżych ryb prosto z kutra lub od rybaka z pickupem, ale w pobliskiej miejscowości Pula był świetnie zapatrzony targ rybny, w którym co rano (targ działa do 14:00 od poniedziałku do soboty) można kupić ryby i owoce morza z porannego połowu w Adriatyku. Cóż za ogromny wybór tak był! Świeże dorady, rewelacyjne okonie morskie, krewetki, langustynki, mątwy, omułki, małże św Jakuba, sardynki, anchois, ośmiornice, kalmary. Byłam absolutnie oszołomiona!

Targ rybny w Pula
Ribarnica Pula, Narodni Trg

Na targu w Puli sprzedawca sam pyta czy oczyścić rybę, tj wypatroszyć, usunąć skrzela i oskrobać, a przy tym robią to szybko, sprawnie i za usługę nic się nie dopłaca. Potem wystarczy rybę doprawić i wrzucić na rozgrzany ruszt. Taki targ w Polsce, choćby dwa razy w tygodniu byłby dla mnie prawdziwą Mekką!

Gdy byliśmy w Chorwacji pierwszy raz, wymyśliłam sposób jak najprościej przyrządzać świeżą doradę (jeszcze wówczas nie miałam z ta rybą doświadczenia). Inspiracją były żywopłoty z krzaków rozmarynu, które otaczały posiadłość naszego gospodarza i duży ogrodowy grill, którego nam użyczał. W końcu jeśli masz doskonały produkt, naprawdę najważniejsze, by go nie zepsuć i podać jak najprościej. Dorada z grilla w rozmarynie i czosnku była wyśmienita! Wówczas jadaliśmy ją co 2-3 dni, tym razem, na Istrii tylko kilka razy, bo i wybór skarbów z morza był większy, ale co to za smak!

tak wyglądało nasze grillowanie na kempingu
grill gazowy, świeża ryba, masło i trochę przypraw - bajka!

Nim skończy się lato, zanim zamkniecie w komórce grilla na zimę, koniecznie kupcie świeże dorady albo okonie morskie (a najlepiej jedne i drugie) i zróbcie to super proste, szybkie danie. Najważniejsza jest świeża ryba, reszta to pestka!

dorada grillowana na otwartym ogniu w gratce do grillowania ryb

Doradę grilluje się stosunkowo krótko, ok 5-6 minut z każdej strony, chociaż czas oczywiście zależy od wielkości ryby. Przy grillowaniu ryb najlepiej sprawdza się specjalna kratka, która wystarczy natrzeć olejem, i zamknąć w niej ryby. Tym razem nią nie dysponowaliśmy, zresztą kempingowy grill gazowy był malutki, ale jeśli macie grill węglowy, warto taką kratkę nabyć.

Do grillowanej dorady podawałam bagietkę lub bakłański płaski chleb lepinja oraz prostą sałatkę warzywną - na przykład sałatkę grecką z fetą, oregano i warzywami (tu przepis). Ale może to być po prostu dowolna sałata, trochę pomidorów i lekki dressing, czy vinaigrette. Nie przejmujcie się sałatką, grillujcie doradę. Do tego obowiązkowo chłodna Malvasia lub zimne piwo - takie obiady mogłabym jadać codziennie!

Dorada z grilla z rozmarynem i czosnkiem

4 średniej wielkości świeże dorady*
100g dobrego masła w temperaturze pokojowej
4 gałązki rozmarynu
4 ząbki czosnku
1/2 łyżeczki soli
świeżo mielony pieprz
2 cytryny

Doradę umyj, osusz i leciutko oprósz solą. Czosnek zetrzyj na tarce, igiełki z 2 gałązek rozmarynu drobniutko posiekaj, a pozostałe 2 gałązki podziel na pół. Wyszoruj i wyparz cytrynę, otrzyj z niej skórkę, a owoc pokrój w plasterki. Wymieszaj czosnek z posiekanym rozmarynem, czosnkiem, skórką otartą z cytryny, pozostałą solą i sporą szczyptą świeżo mielonego pieprzu.
Połowę przyprawionego masła powkładaj do środka ryb razem z plasterkami cytryny i gałązkami rozmarynu. Drugą połową masła natrzyj ryby od zewnątrz o odstaw na ok 2-3 godziny.
Grilluj dorady na dobrze rozgrzanym grillu (najlepiej w specjalnej kratce do ryb - patrz zdjęcia wyżej), podawaj z cząstkami pozostałej cytryny, lekką sałatką (na przykład grecką) i świeżą bagietką. Do dorady z grilla idealnie pasuje chłodne wino Malvasia z Chorwacji.