Owsianka na rozgrzanie - z kurkumą

Nie martwię się chłodem i deszczem w maju, czekam cierpliwie "zimnej Zośki", po której w końcu robi się cieplej, albo przynajmniej nie ma powodu by marudzić. Na zimnych ogrodników, na smarki majowe, na chłodne, rześkie poranki i w oczekiwaniu na pikniki na trawie gotuję rozgrzewającą owsiankę. Ale nie taką zwyczajną, dziś doprawiam ją złotą kurkumą, która ma cudowne właściwości, zrywam miętę w ogrodzie i dodaję domowe suszone mirabelki



Kto był w Łodzi na koncercie Petera Gabriela? Ponoć było magicznie, niestety mnie tam nie było, dziś słucham koncertowego "Red Rain" Petera Gabriela i chłonę tę magię…


Owsianka to najlepszy sposób na rozgrzanie, gdy w zasadzie już wiosna, a tu majowi ogrodnicy Pankracy, Serwacy i Bonifacy w najlepsze bawią się z zimną Zośką i sprawdzają naszą odporność na deszcz i cierpliwość w oczekiwaniu na ciepło wlewające się wszystkimi porami.

Kilka dni przed swoim świętem "ogrodnicy" pokonali mnie deszczem. Chrypię, kaszlę i szukam ciepła. Dziś ugotowałam owsiankę z kurkumą, złocista przyprawą, która nadaje po potrawom złoty, piękny kolor, a na dodatek ma mnóstwo cennych właściwości. Kurkuma w kuchni hinduskiej jest królową przypraw, a w medycynie ajurwedyjskiej  jednym z najlepszych lekarstw. Od kilku lat staje się coraz bardziej popularna także w Europie. Spokrewniona z imbirem, doskonale wpływa na trawienie, ma właściwości przeciwwirusowe (coś dla mnie na dziś!), przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczne. Warto po nią sięgać jak najczęściej.


Rozgrzewająca owsianka z kurkumą

porcja owsianki dla 1 osoby
70g mieszanki płatków zbożowych lub błyskawicznych płatków owsianych
szczypta soli
250g mleka
szczypta kardamonu
1/2 łyżeczki kurkumy
syrop klonowy lub dobry miód
suszone owoce - mirabelki, żurawiny, wiśnie, rodzynki
   LUB łyżeczka prawdziwej konfitury z wiśni
opcjonalnie - listki świeżej mięty lub melisy

Płatki zalej mlekiem, dodaj sól, kurkumę i kardamon. Zagotuj w rondelku, zmniejsz płomień i gotuj ok 5-7 minut cały czas mieszając, aż owsianka będzie gęsta i kremowa. Przykryj pokrywką i odstaw na ok 2 minuty. Jeśli owsianka będzie zbyt gęsta, możesz dodać odrobinę mleka. Przełóż owsiankę do miseczki, na wierzchu suszone owoce i polej syropem klonowym lub miodem. Dodaj listki mięty lub melisy, a jeśli nie chcesz używać do owsianki żadnego cukru, posyp ją listkami świeżej stewii.
Ciepłego dnia!

2 komentarze:

  1. Owsianka to najzdrowsze i najszybsze śniadanie w moim repertuarze (nastawiam na noc w wolnowarze), ale z kurkumą to mi nawet do głowy nie przyszło - na pewno spróbuję !

    OdpowiedzUsuń
  2. Brzmi ciekawie, z tym, że nie mam kardomonu, czy jego dodatek w tej potrawie jest niezbędny? Czy można go zamienić np. cynamonem?

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za pozostawiony komentarz i zapraszam częściej :)
ze względu na ogromną ilość spamu z robotów, zmuszona byłam wprowadzić weryfikację obrazkową i logowanie. Przepraszam za utrudnienia...
(uwaga - jeśli komentarz zawierał aktywny link, nie będzie publikowany)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...