Zielony koktajl warzywny z gruszką

Wiosną graj w zielone, jedz zielone warzywa, zielone kiełki i młode listki. Zielone to zdrowie i mnóstwo dobra dla organizmu. Nawet jeżeli nie chce się, warto, w końcu jesteśmy tym, co jemu. Nie ważna jest ILOŚĆ kalorii, a bardziej ich JAKOŚĆ. Niech będą to zdrowe, dobre kalorie z zielonych warzyw, z orzechów, migdałów, pestek. No to załóż zielone buty do biegania lub truchtania, a gdy wrócisz z treningu, czy spaceru raz dwa zakręć błyskawiczny zielony koktajl warzywny z gruszką. Jest super prosty i bardzo szybki do przygotowania. Gracie ze mną w zielone?




O rany, ale mam ciary! posłuchajcie mojego najnowszego odkrycia duetu głosu i gitary  - Keaton Henson i "10am Gare du Nord"...





Jesienią pisałam na blogu o nowej piramidzie żywienia, która opracował Instytut Żywności i Żywienia m.in w oparciu o badania amerykańskich i skandynawskich uczelni. Wracam znów do niej dziś na fali bardzo ciekawego spotkania z Hanną Stolińska - Fiedorowicz z Instytutu Żywności i Żywienia, która na warsztatach zorganizowanych przez producenta sałat i młodych liści Fit&Easy opowiadała o zmianach we wskazaniach żywieniowych IŻiŻ.

A zatem warzywa, warzywa i jeszcze raz warzywa, a dopiero potem owoce (stosunek warzyw do owoców w diecie dziennej powinien wynosić 3/4 : 1/4). A kojarzycie przekaz i reklamy o tym by spożywać "5 porcji warzyw i owoców dziennie" ? 1 porcja to 100g, czyli dziennie powinniśmy spożywać ok 375g warzyw i ok 125g owoców. Gdy chodzi o warzywa, to niechaj to będzie 1 cały pomidor/ogórek lub 1/2 papryki na śniadanie, fajny warzywny koktajl na drugie śniadanie, sałata lub brokuł/kalafior/szparagi do obiady, sok warzywny na podwieczorek i znów warzywa na kolację, może w formie pieczonej lub smażonej na patelni?

Oczywiście koniecznie trzeba włączyć codzienny ruch, pić wodę, spożywać zdecydowanie mniej soli i ograniczyć cukier. Gdy obserwuję mój styl odżywiania, to od roku jestem idealnie wpisana w tę piramidę! Nawet, powiadam NAWET z ruchem nie jest u mnie już tak tragicznie, jak niegdyś.


polska piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej 
opracowana przez Instytut Żywności i Żywienia w 2016 roku
-uprawiaj aktywność fizyczną
- zastąp sól ziołami i innymi przyprawami
- zrezygnuj ze słodzenia kawy i herbaty



Na warsztatach, które prowadził Jasiek Kuroń, przygotowywaliśmy sałatkę z młodych liści z pomarańczą i anchois, sałatę z młodych liści z serem blue, pierogi z karpiem, żurawiną i rozmarynem, baba ghanoush z młodym szpinakiem, ośmiornicę duszoną w pomidorach ze szpinakiem, królika w panierce jarmużowej i pilaf oraz curry z żabnicy ze szpinakiem. W każdej potrawie obecne były zielone liście (szpinak, młode liście, mieszanki sałat), warzywa (jarmuż).  i zioła (natka, rozmaryn). Każde z dań wymagało nieco czasu, uwagi, siekania, miksowania i duszenia. Każde, oprócz... koktajli warzywnych, które kręciliśmy w stacji z blenderem. Fit&Easy ma od niedawna nowy pomysł i ułatwienie dla chcących, ale zabieganych lub kuchennie ciut leniwych - mieszanki koktajlowe z Green i Red warzyw i liści gotowe do blendowania, w których składzie są obrane i umyte warzywa i liście.


Na warsztatach ogarniałam z Agnieszką królika i pilaf, ale za to w domu od razu zakręciłam dwa koktajle warzywne. W mixie Fit&Easy RED jest burak, seler naciowy i marchew, wystarczy dodać nieco soku jabłkowego, mango albo mleka migdałowego i zblendować na pyszny koktajl. W mieszance GREEN jest szpinak, seler naciowy i jarmuż, tu też wystarczy dodać kiwi, banana, wody lub nieco soku jabłkowego, by w kilka chwil powstał pyszny zielony koktajl. Ale... może być jeszcze lepszy, gdy dodasz do niego zieloną gruszkę konferencja. I wiecie co, ta koktajlowa GREEN mieszanka zawiera brrr jarmuż brrr, który jak wiadomo ma wyraźną nutę goryczy (nie znoszę!), jednak owa nuta pojawia się i znika, w zależności od tego, jak jarmuż jest przyrządzany. W zielonym koktajlu z gruszką nie było nawet cienia goryczy!

SZPINAK słynie przede wszystkim z ogromnej zawartości żelaza, ale jest także źródłem wapnia, potasu, witaminy C, A, E i z grupy B, a także wielu składników mineralnych (jod, mangan, karoten). Szpinak jest bogaty w antyoksydanty, wskazane jest jego spożywanie przy osłabieniu organizmu, przeziębieniach. Wspomaga prace mózgu, opóźnia procesy utraty pamięci, wspomaga procesy trawienne oraz pracę trzustki. Jest przy tym niskokaloryczny i neutralny w smaku, przez co świetnie łączy się w koktajlach z wieloma warzywami i owocami, nie zmieniając smaku, a nadając piękny zielony kolor.

SELER NACIOWY - jest niskokaloryczny (zaledwie 5 kalorii w 100g!), zawiera furę witamin: B, E, PP, a także kwas foliowy. Ma sporo fosforu, wapnia, potasu i cynku, a także magnez i żelazo. Seler pobudza przemianę materii, wspomaga usuwanie toksyn z organizmu, ułatwia trawienie, pomaga trawić tłuszcze, poprawia pracę nerek, serca i obniża nadciśnienie tętnicze. Sok (lub mus) z selera naciowego pozytywnie działa na nawilżanie skóry, wzmacnia włosy, pomaga neutralizować wolne rodniki. Samo zdrowie!

JARMUŻ - to warzywo, choć wygląda jak sałata, należy do rodziny kapustnych, jest cennym źródłem białka, błonnika, witamin (C, A i K), a także wapnia, potasu, przeciwutleniaczy i chlorofilu. Ma silne właściwości przeciwnowotworowe (tylko jeśli spożywany na surowo lub gotowany nie dłużej niż 3-4 minuty), wspomaga organizm w usuwaniu toksyn, a także pracę układu sercowo-naczyniowego, reguluje ciśnienie krwi. 

GRUSZKA - cenne źródło jodu, boru, błonnika, a także węglowodanów, witaminy C, K i kwasu foliowego. Cenione są w leczeniu zaparć i biegunek, obniżają ciśnienie, przyspieszają wydalanie sodu z organizmu, wspomagają prawidłowe działanie układu nerwowego i mięśniowego, pobudzają trawienie. Warto jest jeść gruszki w całości, bez obierania, gdyż wiele cennych składników jest tuż pod skórką.   

JABŁKO  (i świeżo wyciśnięty sok jabłkowy)- zawiera witaminę C, P, potas i żelazo. Wzmacnia układ krążenia, nerwowy, poprawia pracę wątroby i układu moczowego. Pomaga pozbywać się toksyn z organizmu, poprawia wygląd skóry, włosów i paznokci, pomaga zmniejszać obrzęki.

MIGDAŁY - jedne z najzdrowszych orzechów, są cennym źródłem witaminy B2, E, białka, błonnika, nienasyconych kwasów tłuszczonych, potasu oraz flawonoidów.  Mogą zapobiegać chorobom serca oraz cukrzycy, obniżają ciśnienie krwi, działają przeciwzakrzepowo, łagodzą stres, zapobiegają mdłościom, doskonale regulują metabolizm i są polecane przez dietetyków dla osób odchudzających się oraz aktywnych sportowców (poprawiają wydolność mięśni).





Zielony koktajl warzywny  z gruszką jest naturalnie słodki dzięki słodyczy gruszki i naturalnego soku z jabłek. Nie wymaga dosładzania i daje masę energii (wskazany po treningu!), m.in dzięki zawartości migdałów, świetnie pobudza organizm do trawienia i nieźle działa na przemianę materii, zatem pijcie go na drugie śniadanie, jeśli chcecie zdrowo gubić kilogramy. A oprócz tego koktajl jest po prostu pyszny!

Zielony koktajl warzywny z gruszką

porcja na 2 szklanki

1 łyżka migdałów
90g (1/2 opakowania) mieszanki Super Koktajl Green Fit& Easy (szpinak, seler naciowy, jarmuż)
1 dojrzała gruszka konferencja
1 szklanka naturalnego soku z jabłek (mętny i naturalnie słodki, nie dosładzany, nie z koncentratu)
1/2 szklanki wody lub kostek lodu

Z gruszki wytnij gniazdo nasienne, a potem wszystkie składniki zblenduj na gładki koktajl i od razu pij. Pycha!

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Dziękuję za pozostawiony komentarz i zapraszam częściej :)
ze względu na ogromną ilość spamu z robotów, zmuszona byłam wprowadzić weryfikację obrazkową i logowanie. Przepraszam za utrudnienia...
(uwaga - jeśli komentarz zawierał aktywny link, nie będzie publikowany)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...